Moja zielarnia - porady

Sklep zielarsko medyczny w 6 krokach, czyli jak szybko i skutecznie założyć własną zielarnię.


Sklep zielarski, ekologiczny - rosnące perspektywy.

Zainteresowanie naturalnymi metodami terapii i naturalną suplementacją rośnie w Polsce lawinowo. Naturalne kosmetyki stały się w ostatnich latach najbardziej dynamicznie rozwijającą się grupą produktów drogeryjnych. Szacuje się, że rynek ten będzie wzrastał o 20 % rocznie. Mimo to, nadal jesteśmy pod tym względem w ogonie Europy porównując z krajami zachodnimi. Idzie to w parze z rosnącymi nakładami na badania naukowe nad związkami pochodzenia roślinnego do wykorzystania w farmacji. 

Nigdy nie było lepszego czasu na założenie biznesu związanego z rynkiem produktów wspierających zdrowie.

Jeśli zarysowane powyżej perspektywy zachęciły Cię do snucia dalszych planów musisz wziąć pod uwagę pewne wymogi jakie wiążą się z otworzeniem sklepu zielarskiego.

 

KROK 1 - Sklep zielarski regulacje prawne

Jeśli chcesz otworzyć sklep zielarski musisz ukończyć kurs towaroznawstwa zielarskiego uzyskując państwowe uprawnienia zielarsko – medyczne (kurs ten nie jest wymagany dla farmaceutów, lekarzy i pielęgniarek). Można go przeprowadzić metodą e - learningową czyli przez Internet. Tylko od Ciebie zależy tempo nauki. Jeśli jesteś osobą, która już posiada wiedzę z zakresu zielarstwa, możesz po prostu zdać egzamin bez konieczności brania udziału w zajęciach. Koszt kursu lub egzaminu to około 2 tysiące złotych i łatwo można otrzymać na ten cel dofinansowanie chociażby z Urzędu Pracy. Należy zwrócić uwagę na to, czy firma przeprowadzająca kurs wystawia dyplomy honorowane przez Ministerstwo Zdrowia.

Istnieje również możliwość otworzenia sklepu z naturalnymi produktami, sklepu ekologicznego, który nie będzie miał statusu zielarsko-medycznego. W takim przypadku kurs nie będzie konieczny, ale nie będziesz mógł w nim sprzedawać preparatów czy ziół zarejestrowanych jako leki.

 

KROK 2 - Własna działalność gospodarcza.

W dzisiejszych czasach założenie działalności gospodarczej nie nastręcza wielkich trudności. Można to zrobić przez Internet na stronie CEIDG.

Jest to możliwe bez wizyty w urzędzie poprzez ustalenie profilu zaufanego lub anonimowo na stronie CEIDG, w takim wypadku jednak będziesz musiał odwiedzić urząd w celu identyfikacji twojej osoby za pomocą dowodu osobistego i złożenia stosownych podpisów.

Przed tym krokiem konieczne będzie ustalenie formy prowadzonej przez ciebie działalności - jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka cywilna, spółka jawna czy inna. Każdy rodzaj wiąże się z innymi wymogami prawnymi, nadaje się do działalności obarczonej innym ryzykiem oraz wiąże się z innymi kosztami.

Musisz także wybrać kod PKD, który określa przedmiot i profil prowadzonej przez ciebie działalności. Dla sklepu zielarskiego najbardziej odpowiedni będzie 47.73.Z. Warto jednak za w czasu określić więcej kodów zgodnie z wizją rozwoju twojego biznesu. Skorzystaj w tym celu z wyszukiwarki kodów PKD.

W ciągu siedmiu dni od daty rozpoczęcia działalności gospodarczej, którą określa albo złożenie przez ciebie wniosku albo data przyszła, którą w nim zadeklarujesz, musisz odwiedzić ZUS i zadeklarować opłacanie odpowiednich składek. Będziesz musiał wypełnić formularz ZUS ZUA (w przypadku, gdy prowadzenie działalność gospodarczej jest twoim jedynym zajęciem) lub ZUS ZZA (gdy oprócz prowadzenia działalności gospodarczej masz pełnoetatową pracę i Twoja pensja jest przynajmniej w wysokości minimalnej pensji krajowej).

Kolejnym krokiem będzie wybór metody opodatkowania. Tutaj rozważyć należy to czy chcesz rozliczać się ze współmałżonkiem, chęci korzystania z ulg, prognozowanych przychodów. Najlepiej w tym celu skontaktować się z księgową, która będzie rozliczała twoją działalność. W sprawach księgowych warto powierzyć reprezentowanie Twojej firmy biurowi rachunkowemu, na które spadnie odpowiedzialność w razie ewentualnych kontroli skarbowych. W ramach problemów unikniesz wtedy wizyty urzędnika w twoim domu czy sklepie.

Nie później niż przed uzyskaniem pierwszych dochodów należy odwiedzić także Urząd Skarbowy (koniecznie osobiście) i złożyć odpowiednie deklaracje, jeśli chcesz zostać płatnikiem VAT i korzystać z odliczeń np. paliwa i zakupiony sprzęt.

 

KROK 3 - Wymagane warunki techniczne lokalu i lokalizacja.

Myśląc o sklepie zielarskim musisz liczyć się z wymogami jakie będziesz musiał spełnić aby lokal został dopuszczony do prowadzenia tego typu działalności. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 2 lutego 2009 roku, ściany i podłogi muszą być łatwe do utrzymania w czystości, musisz zapewnić także przechowywanie produktów w odpowiedniej temperaturze oraz wilgotności. Twój lokal musi posiadać salę sprzedażową oraz wyznaczone miejsce lub magazyn służące do przechowywania produktów leczniczych. Podstawowe wyposażenie sklepu stanowić powinny: stół ekspedycyjny z szafkami lub szufladami służącymi do przechowywania wyłącznie produktów leczniczych, szafy chłodnicze bądź lodówki, jeśli będziesz prowadził asortyment wymagający przechowywania w niskiej temperaturze.

Dla każdego biznesu, zwłaszcza opartego na handlu bardzo duze znaczenia ma lokalizacja. Oczywiście najlepsze punkty to te przy głównych ciągach komunikacyjnych lub w środku dużego marketu. Ich wybór wiąże się jednak z dużymi kosztami. Sam musisz skalkulować, czy koszty, które będziesz musiał ponieść aby wypromować swój lokal w gorszej lokalizacji nie będą wyższe niż różnica w czynszu.

Przed podjęciem decyzji zrób analizę konkurencji i oceń, na jaki zysk możesz liczyć jeśli rynek odbiorców Twoich produktów zostanie podzielony między kilku graczy. Dobrym pomysłem jest obserwacja sklepu konkurencji i fizycznie liczenie wchodzących klientów. Da Ci to przynajmniej ogólny pogląd na jakie zyski możesz liczyć.

 

Krok 4 - Wyposażenie sklepu.

Oprócz mebli, lad wystawienniczych i chłodniczych, jeśli będziesz sprzedawać produkty świeże musisz zaopatrzyć się w: kasę fiskalną, czytnik kodów kreskowych, komputer, drukarkę, program magazynowy. Nie musisz wybierać nowych sprzętów, szukaj okazji, które bez trudu znajdziesz w Internecie. Koszty sprzętu możesz odliczyć potem od podatku.

 

KROK 5 - Hurtownie i dostawcy, zatowarowanie.

Aby zatowarować swój sklep i nie wydawać niepotrzebnie pieniędzy musisz wiedzieć co rotuje najszybciej. Unikniesz wtedy zalegania terminującego się towaru na półkach albo oferowania asortymentu, który nie jest poszukiwany przez klientów. Raczej nie warto liczyć na w tej kwestii na swoją intuicję, najlepiej opierać się na faktach. Warto wybrać jednego dostawcę np. hurtownię, która dostarczy Ci informacji co sprzedasz najszybciej i na jakim produkcie możesz mieć największą marżę. Oczywiście możesz sam podpisywać umowy z poszczególnymi dostawcami, ale jest to pracochłonne i okazuje się, że wcale nie tańsze. Dobra hurtownia jest w stanie zaoferować Ci takie same, a niekiedy lepsze ceny niż producent, dla którego nie jesteś jeszcze wiarygodnym partnerem.

Dokładnie sprawdź ceny oraz oferowane rabaty. Czasami okazuje się, że cena produktów po rabatach w jednej firmie może okazać się, że wyższa niż przed rabatami w innej.

Warto także zwracać uwagę na wartość dodaną jaką oferuje hurtownia czyli szybkość dostaw, sprawne rozpatrywanie reklamacji czy oferowane wsparcie w prowadzeniu biznesu.

Sprawdź czy hurtownia jest w stanie zaoferować Ci gazetki promocyjne, dzięki którym wyróżnisz się na tle konkurencji, bezpłatne magazyny do rozdawania wśród twoich klientów, biuletyny informacyjne poszerzające twoją wiedzę czy niestandardowe działania promocyjne.

Dostawca, który rozumie, że twój sukces jest także jego sukcesem, da Ci poczucie wsparcia, jakiego będziesz potrzebował na początku prowadzenia działalności.

Nie zawsze będziesz mieć wszystkie produkty poszukiwane przez klientów, warto wtedy zwrócić uwagę na to czy hurtownia posiada platformę internetową, na której sprawdzisz czy dany produkt może być do ciebie szybko dostarczony. Możesz wtedy oferować towar na zamówienie.

 

KROK 6 - Marketing i budowanie relacji z klientami

Prowadząc sklep oferujący naturalne kosmetyki, zioła, suplementy czy zdrową żywność, konieczne jest zwrócenie uwagi na jakość obsługi klienta. Jest to w tej chwili główny czynnik pozwalający budować przewagę konkurencyjną, w tak specjalistycznej branży. Nie chodzi tylko o predyspozycje handlowe sprzedawcy, ale także umiejętność budowania zaufania. Najlepsi handlowcy to tacy, którzy cały czas poszerzają swoją wiedzę, tak aby móc odpowiadać na trudne pytania klientów i oferować produkt, który rzeczywiście odpowie na ich potrzeby.

Szacuje się, że tylko 20 % nowozakładanych firm przetrwa pierwsze dwa lata działalności. Z naszych obserwacji tego sektora gospodarki wynika, że w sklepach zielarsko – medycznych, zielarskich czy prozdrowotnych pracują zwykle ich właściciele co sprawia, że w natłoku obowiązków nie starcza już czasu na działania promocyjne, mogące znacząco zwiększyć odsetek powodzenia biznesu. Marketing w dzisiejszych czasach to nie tylko dystrybucja ulotek czy prowadzenie funpage, ale podążanie za dynamicznymi zmianami nowoczesnego marketingu. To bardzo czasochłonne działania, na które właściciele zwykle nie mają czasu lub brak im odpowiednich umiejętności. W takiej sytuacji warto sięgnąć po gotowe rozwiązania oferowane przez odpowiedniego partnera biznesowego.

 

Czy to się opłaca?

Wiele zależy do Ciebie – od Twojego zaangażowania oraz umiejętności budowy trwałych relacji z klientem. W tej branży bardzo liczy się fachowe doradztwo oraz bycie ekspertem. Połączenie sklepu z gabinetem dietetyka, naturopaty czy masażysty jest świetnym sposobem budowania autorytetu oraz dywersyfikacji dochodu.

Na jaki dochód możesz liczyć? Warunkuje to wiele czynników takich jak: wielkość lokalu, twoje zaangażowanie i kompetencje, konkurencja oraz to czy zatowarujesz sklep w produkty, które będą rzeczywiście poszukiwane przez odbiorców. Można jednak założyć, że po roku działalności, jeśli dokonasz prawidłowych wyborów na każdym etapie prowadzenie biznesu, twój sklep może przynieść 40 do 100 tys obrotu miesięcznie przy średniej marży 45 %. Co przy stosunkowo niewielkim wkładzie kapitałowym (30 – 70 tys) jest bardzo dobrym wynikiem.

 

Zapraszamy do kontaktu

Profesjonalna platforma sklepowa SKY-SHOP Sklep internetowy
Proszę czekać ...

Informacja

Zalogowano poprawnie